lunes, 28 de septiembre de 2015

Una mica d’historia; El Funicular del PUIG MAJOR


Imatge actual Plataforma - Cortesia ARNI
Segurament molts de noltros hem començat o acabat les nostres trescades per les terres de Binis, Cals Reis i Sa Calobra al costat de la coneguda com Plataforma des Funicular, situada en a uns centenars de metres del Coll de Cals Reis.





Alçat Estació Inferior
Planta Estació Inferior
Es tot el que queda del projecte del genial enginyer Antoni Parietti Coll (1899-1979) per edificar una atracció per els nostres visitants que el inici de la guerra civil i la posterior postguerra varen acabar ajornant fins esvair-se en la boira de la memòria. Just desprès de acabar la monumental carretera de Sa Calobra (1928-1934) va iniciar els estudis per aquesta iniciativa.   

De forma casual hem localitzat imatges de la documentació presentada com a expedient en el ministeri de Foment per tal d’iniciar les obres. Segurament molts de vosaltres ja les coneixeu però hem pensat en donar-li forma d’entrada per compartir-les.

Alçat Estació Superior
Dues sorpreses han sorgit, que palesen la cura i dedicació de Parietti en aquesta extraordinària aventura. 
La primera es la de que el enginyer de camins Antonio Torroja Miret i el seu despatx varen ser els dissenyadors de la obra civil prevista en el funicular, sota la direcció de Antoni Parietti. El senyor Torroja va ser guardonat el any 1932 amb el Premi Nacional d’Arquitectura i es considerat com un dels més eminents enginyers civils mes destacats i reconeguts del segle XX. Avui en dia un institut de recerca adscrit al CSIC porta el seu nom.
La segona es la aparició de un dels plànols elaborats per la empresa alemanya Adolf Bleichert & Co. Aquesta societat, avui encara existent, era la constructora de funiculars als Alps, a Noruega, als Estats Units i a Sudàfrica. A la Espanya dels anys 20 i 30 va dissenyar i construir els funiculars de Montserrat i del Port Vell, avui en dia encara en funcionament.
Planta Estació Superior
La capacitat de Parietti i la robustesa del seu projecte es demostren amb la cerca de dos col·laboradors de primer nivell mundial per un projecte que, del cert, hagués merescut millor sort i acompanyament per part de la societat de aquells dies.
Com a curiositat vereu en els plànols que a la estació inferior hi havia previsió per instal·lar els excusats pero que en la estació de dalt, al cap cucurull del Puig Major, just es plantejaven, segon resa la llegenda uns “Eventuales WC”. Aixó si, la caixa per cobrar les entrades amunt i avall.

I es que el mon ha donat moltes voltes des de el 1936!

Gaudiu-ne!

 Font Centro de Estudios Historicos de Obras Publicas y Urbanismo
http://www.cehopu.cedex.es/etm/expt/ETM-159-001.htm


  

4 comentarios:

guapeton dijo...

Esto si que es una gran entrada en el blog !! Que nivel !!

arni dijo...

magnífica aportació Xisco.
enyoro les teves cròniques

Francisco J. Simón dijo...

Gracies de tot cor Arni. No passis ansia. Més aviat que tard tornaran a sortir algunes cròniques. Salut i muntanya sempre !

Correcamins dijo...

Moltes gràcies, Xisco, per aquesta entrada.