domingo, 17 de febrero de 2008

Planicia:quatre municipis i un bon caminar

Recorregut
Son Vic de Superna-Can Pastis-Can Poma-Hort de Sa Mata (Rodalies Son Balaguer)-Coll de Sa Senyora-Coma den Batle-Es Aljubets-Pas de la Mola-Cases de Planicia-Cases Es Salt des Fonollar-Mirador Es Putxet-Penyal de Son Llarg-Font de Son Jover-Coll d’Estallencs-Cami de S’Ermita-Font de Son Na Jaume (Rodalies Sa Campaneta)-Coll des Grau
Iniciem la jornada a Esporles, just davant el Portal de Son Vic de Superna, per travessar el Torrent de Sant Pere i, per un camí vorera el seu recorregut, passar discretament ben davant les cases. La pista es ample i ben traçada i es perllonga per 25 minuts fins que es perd en arribar a un camp obert. A la seva esquerra es veuen les cases de Can Pastis, amb una tafona equipada amb el seu trull de pedra i la premsa de biga, en un procés accelerat de degradació. Al seu darrera, un petit safareig d’on s’agafava l’aigua necessària per el procés d’extracció de l’oli. A pocs metres, l’arreglat conjunt de Can Poma, on aturem al seu asolellat pati davanter per fer una mos. Tornem al campet i prenem la direcció del collet a on es troba l’antiga era de les cases. Podem destriar les cases de Can Balaguer d’es Racó i observar el treball sorollós d’unes màquines fent moviment de terres. Acompanyats per el renou, baixem fins arribar a la pista que ens conduiria a la finca, deixant a mà esquerra l’Hort de Sa Mata, a on mitja dotzena d’ases ens veuen passar. Seguim el renovat camí, fins que, a uns 200 metres de un canvi de direcció cap a l’esquerra l’abandonem per la dreta i anem a cercar per entre garriga i pinars espessos una paret de partió que seguirem per la dreta. En aquest punt Es Senyor de Sa Torre cedeix als seus instints més bàsics i pren per amunt sense demanar res a ningú, seguit d’en Toni. Aviat arribem a una pista recentment renovada (es veuen els pins i les males herbes acabades de tallar) que ens conduirà fins al Coll de Sa Senyora, a on es situa un coll de tords. A n’aquest punt, fem un gir cap a l’esquerra per seguir la pista i a uns dos cents metres veurem la primera d’una fita i taques de pintura vermella i verda que ens indicaran el camí de Sa Coma den Batle. Es tracta d’un sender que comunica amb la part superior de la Mola de Planicia, i que, de mica en mica, pica per amunt amb força. Encapçala l’equip la doctora bones, a bon ritme, fins que fem una aturada per recuperar als dos perduts que pujaven a calçons desfets. Vint i cinc minuts desprès ja som a la sortida de la Coma, que ens indica un bonic i ben conservat forn de pa. Pocs minuts desprès arribem al caminoi que, a la dreta en portaria al Puig de Sa Mola i a l’esquerra als Puntals de Planicia. Agafant aquest darrer sentit, marxem per uns minuts fins arribar a una desviació cap a dreta, que ens portarà en quinze minuts als Aljubets un paradigma de construcció popular amb dues cavitats per emmagatzemar aigua per persones i bèsties. Baixem seguint el camí cap a les cases, i 10 minuts més tard arribem a un conjunt de construccions que exemplifiquen l’activitat carbonera tradicional. Un forn de pa, un aljub amb volta, una barraca de bones dimensions i un rotlo de sitja de bones dimensions. Un gran forn de calç, amb un pi al seu portell ens anuncia que uns 50 metres més enllà s’inicia a l’esquerra Es Pas de Sa Mola. Aquí ens adonem de que hem perdut tres efectius que, ben xalests ells, han agafat el Camí dels Puntals. Ja ens trobarem, germans. El descens es ràpid, a estones per una traçada ben marcada, a estones per petites rossegueres que ens portem fins a la pista que seguirem fins arribar, en només 15 minuts, a les Cases de Planicia. Una enorme alzina fa de llindar de un portell de ferro que ens separa de un hort de llimoners, tot emmarcant la mar. M’ha quedat un poc cursi, però així ho vaig veure.

Una vegada refet el grup, iniciem la baixada cap a l’entrada principal. Es Senyor de Sa Torre torna a fer de ses seves i ben decidit es presenta davant l’amo que, en aquell moment, atén a unes turistes despistades. Per una bona estona tenim una agradable conversació que finalitza quan es acompanya fins al portell de darrera i ens dona indicacions per arribar a Ses Cases des Salt des Fonollar. Es tracta de desfer el camí de baixada i seguir-lo en el punt a on trobarem una pista que s’estira cap a migjorn a veïnat d’una paret. L’excel·lent traçada ens permet travessar el Bosc de Planicia, un vertader goig botànic. A pas viu invertim uns 25 minuts en arribar a una paret que marca la separació entre Banyalbufar i Estallencs a on mor el camí. Darrera el mur s’inicia un caminoi que ens conduirà entre campets verds a les cases des Salt des Fonollar. Una visita al seu ben conservat aljub i una recerca infructuosa de la Font que l’alimenta fa que la gana revifi i iniciem una carrera fins al mirador des Putxet per dinar. Amb uns bancs coronats per marlets, ens regala la vista del Galatzo i S’Esclop presidint la vall a on es situa Estallencs. Ja hi som tots desprès de que els disidents hagin tornat per Es Pas de Sa Rata. Un bon menjar acompanyat de cafè i dolç revifa els ànims i iniciem els descens per camí situat a sota del Penyal de Son Llarg.
Entre renecs baixem mes del compte (a parer d’en Pep) i arribem a la aixuta Font de Son Jover, presidida per una figuera que ja mostra alguns brots primerencs. El camí que ve de Estellencs i que porta al Coll comença a pocs metres. A fort ritme i encapçalats per en Miquel i en Toni, pujem mesclant el traçat vell (amb el terra tapissat de pedra) i el nou. En 25 minuts som al Coll per abandonar Estallencs i entrar al terme de Puigpunyent. Un ben marcat recorregut en porta fins a una cruïlla amb dos indicadors. Hem d’agafar aquell que indica cap a l’esquerra, en direcció a Es Grau. En uns 20 minuts ja podem veure Sa Campaneta presidint els marges plens d’oliveres entre els que descendeix Es Torrent de Sa Coma. Per un camí flanquejat per parets seques arribem a la pista ben aviat. Una visita a la capella de la Font de So Na Jaume per refrescar-nos i conversar amb el pagès que rega una marjada de faves a veïnat d’un hort de llimoners, es el preludi de un descens vertiginós cap al Coll des Grau amb una aturada per gaudir de la Vall que domina Son Forteza i marcar futurs objectius a Sa Fita des Ram. Un curiós cartell de “Sa Comuna – Propietat Privada” ens acomiada.

En resum, un recorregut que ens permet transitar per les terres de quatre municipis, casi sempre per pista o camí (excepte si un segueix a N’en Victoriano, per suposat) i que ens permet disfrutar a les totes d’alguns dels racons mes emblemàtics ( i no per això, menys atractius) de Tramuntana.

Per cert, disfrutau de les fotografies den JMallorqui. Son Collonudes ¡¡¡¡

Algunes imatges mes a http://s137.photobucket.com/albums/q235/fjsn/20080216PlaniciaSaltdesFonollar/