domingo, 2 de octubre de 2011

Sóller - Fornalutx - Volta raconera

Aquest dissabte, 1 d’octubre, i a pesar de la temperatura que encara s’enfila més del desitjat, hem fet una volta llarga per les muntanyes de Sóller i Fornalutx, molt “raconera” (± 90 % fora camí).

Per caminar i grimpar a “plaer”.

Màxima cota 1.044 metros.
Temps: 6 hores + 1 hora d’aturades.

Ruta =
Inici al Barranc de Biniaraix

DE CAN SILLES AL PORTELL DE SA COSTA:
A Can Silles girem a l'esquerra, cap a la “Font des Verger”, seguim pujant per la rosseguera (que alguns digueren “nunca más”) i fins al “Portell de Sa Costa” (poc abans hem descobert una petita font).

DE LA CRESTA DE LA SERRA DE SON TORRELLA AL PENYAL XAPAT:
Des de la “Coma de Son Torrella”, enfilem la cresta i continuem uns 20 minuts, amb la intenció d’anar al PENYAL XAPAT. Però, avui la cresta no és l’objetiu principal, i tot d’una que podem, l’abandonem per la vesant de Fornalutx. Trobem un pas que ens dona accés a una zona que permet “costejar”, mantenint altura, a uns 100 metres baix les “crestes”, on abunden els "rotabocs" a les encletxes. També veiem moltes "merendera filifolia", una planta que floreix al principi de la tardor.

Cerquem una “rosseguera” que hi ha al peu del PENYAL XAPAT que sabem que connecta amb “Sa Cabana i Monnaber”. Estem temptats a baixar per “altres” rossegueres que trobem, però no tenim clar que no quedessin “tallades”. Seguim amb direcció al PENYAL XAPAT, per terrenys no transitats per la majoria de ‘mortals’. Terreny vertical i descompost. Aferrats a les parets. Estem en la “nostra salsa”. Arribem al peu del PENYAL XAPAT.

Ara baixem per la rosseguera, però no fins a baix, ja que cap a la dreta es veu “més fàcil” i entrem a un bosquet d’alzines. Passem per un coll de tords, i continuem baixant, per terreny més fàcil, fins al bosc de Monnaber.

DEL BOSC DE MONNABER AL TORRENT DES RACÓ:
Hem de travessar el bosc, que té diverses pistes laberíntiques. Però ho tenim clar: hem d’anar recte–recte cap al part més nord de “Sa Pedrissa”, una muntanyeta plana que separa aquesta part alta de Fornalutx. Seguim pel bosc, passant per una caseta de caçadors, un portell i una baixada i pujada creuant un torrent secundari (ens duria a “s’Olivaret”, per un antic camí, molt abandonat i perdut).

Ara ja hem pujat a “Sa Pedrissa” i fem un “passet” que ens deixa al costat del “torrent des Racó”. Aquí dinem.

DEL TORRENT DES RACÓ, PASSANT PER LES CASES DES CLOT FINS A FORNALUTX:

Seguim el torrent, per la antiga canaleta, ara entubada. Passem lo més ràpid possible davant les “cases des Clot”, i marjada, rere marjada, arribem a l’inici del gran desnivell que fa el torrent.

Aquí només hem de seguir sempre, sempre, la canaleta, que desafia el fort desnivell. El terreny es torna un poc perillós. Hem d’anar alerta.

Seguim baixant, fins arribar al llit del torrent, Seguim per la canaleta fins a Fornalutx.

Contemplant la Serra de Son Torrella des de Fornalutx, a manera de “repàs” de l’excursió, pareix increïble el que hem fet en 6 hores, i més amb aquesta calor, que encara emprenya.