miércoles, 2 de octubre de 2013

Es Castanyers de S'Hort de Sa Plana

Des de Torrent de Binifaldó
Barraca de Sa Rota de S'Estret
Una visita a Sa Cova de Sa Cometa dels Morts abans d’arribar a l’àrea recreativa dels Pixarells i seguir fins arribar a Sa Terra de Ses Olles seguint un elegant itinerari dissenyat per Emilio Alonso. La llera del Torrent de Binifaldó ens serveix de camí fins arribar al primer bot seriós, evitant-lo per la dreta progressant per terreny molt esmicolat fins arribar a Sa Rota de S’Estret, un bellíssim conjunt de marjades amb una barraca mig esbucada amb un ametller al davant. Just abans hem travessat el Torrent de Alqueda que es dirigeix fins a S’Estret, un petit entreforc de magnífic aspecte en el que s’uneix amb el de Binifaldó.
Es Castanyer de S'Hort de Sa Plana
Cami des Coll des Racó des Mateus
 Desprès de recuperar forces sortim per un portellet i seguim pujant per un camí mig perdut fins a una paret mitjera amb una figuera a un costat. Un altre portell ens permet el pas i, a continuació, ens desviem en diagonal dreta per assolir un collet que es dibuixa clarament. En progressar, una gran sorpresa; un sensacional camí sorgeix enmig del nores per facilitar el pas fins la collada. Comença a baixar amb una paret a la esquerra i un poc més endavant un forat gros en la pedra fa de marc al incombustible Pau. Som al Racó des Mateus i de sobte el camí desapareix en desembocar al ben davant d’uns sestadors amb una bonica figuera a la dreta. Pugem per amunt, superant marjades una darrera l’altre en lo era conegut com Es Sementer de Sa Plana. Una bassa ens marca el camí per amunt, fins assolir un camí ample i còmode que agafar en direcció cap a l’esquerra. Es tracta del recorregut que ve de les Cases de Cosconar i connectava aquestes amb les cases de Mossa, passant per Sa Rota d’en Jordi i Es Pi de Sa Biga.  Aquest tirany avui en dia esta envaït per les males herbes i els arbres caiguts. Es progressa fins arribar a un portell al costat d’una torrentera que recull les aigües del Torrent de Sa Plana. A pocs metres del portell, es veu un senderoi esglaonat i empedrat que puja per amunt.
Pau al Forat del Racó des Mateus
Una canalització de plàstic negre al costat d’una conducció d’aigües més tradicional ens conduirà fins a una construcció en runes i, per un portell obert de bat a bat a les marjades de S’Hort de Sa Plana. No més de set o vuit arbres sobreviuen avui en dia. Cireres, albercoquers, perers, pomers i, per damunt tot, tres castanyers (els ùnics de Mallorca) en plenitud. Asseguts en una carrereta a la seva ombra recollim una mica d’aigua del interior de la mina, just en la surgència. Tot l’esforç i les ganivetades dels carritxos, els rellars i els esquetjars han pagat la pena per gaudir d’aquest espectacle natural. Amb precaució desfem camí i sortim per la esquerra de Sa Plana per sortir una mica abans de Ca S’Escriva i iniciar la llarga tornada a Lluc. El figueral de Aubarca ens nodrirà en la darrera espitjada abans d’arribar al monestir.
Sestadors des Sementer de Sa Plana

En el resum de la jornada queda el sarró ben ple de figues calderones, peres de carn compacte i saborosa regal de S’Hort de Sa Plana i dues grapades de picornells que varen sortir a camí en el Clot dels Cirerers.