lunes, 31 de diciembre de 2007

Les castanyes per Nadal, es troben bé i es parteixen malement

Avui ens havien decidit per un recorregut clàssic de la Serra amb algunes variacions. Es tractava de fer la volta al Puig Roig (1002 m), amb inici a Mossa, ascensió al cim des de Es Coll dels Ases, baixada de nou cap el camí per el poc transitat Pas del Pi i tornada al punt inicial.
Arribats a les cases de Mossa, una errada involuntària ens dirigeix per l’esquerra cap a la part superior de la Font d’Es Sementer de Mossa, per agafar el Vell Camí que porta cap a Cosconar i que travessa la part Sud del Puig Roig. Una vegada en la Pista, travessem el Bosc del Pi de Sa Biga de Son Llobera a on trobarem 10 minuts més tard i vora camí, el Pi Blanc que li dona nom (catalogat com arbre singular i d’entre 150 a 200 anys d’edat). Decidim perllongar fins que de forma abrupta la pista acaba. Estem al límit entre les finques de Mossa i Sa Plana, a la que accedim sense perdre massa alçada entre marges i al llindar del bosc. El Puig Major de Son Torrella ens marca la sortida d’aquesta vall cap el Clot d’Aubarca. En poc més de 5 minuts veurem uns marges amb unes casetes sense capell a l’esquerra, un safareig un poc més amunt i un petit conjunt d’arbres veïnats d’una mina. Tot el conjunt esta tancat per la seva part inferior i dreta per un torrentó encaixat entre gran parets de pedra. Hem arribat a S’Hort de Sa Plana, situat en les rodalies dels Marges de Can Pontico, i llar de alguns del pocs exemplars de Castanyer (Castanea Sativa) localitzats a la nostra illa. Les pells espinoses que protegeixen el seu fruït i les marrons fulles caigudes formen una curiosa estora als seus peus. La senzilla i excel·lentment conservada mina de la Font, que s’endinsa dins la muntanya per cercar l’aigua que mana del seu ull, presideix la contrada. En total hem invertit 25 minuts des de Mossa. Per desfer l’error marquem un bon ritme a la tornada cap a les cases, a les que no arribem, enganxant amb el camí del Puig Roig una vegada que el destriem un poc mes amunt de la pista.
Ben aviat assolim el Pla dels Ases. A partir d’aquí anem amb compte per localitzar un conjunt de fites a l’esquerra que ens porta cap a uns turons situats a l’Est del massís del Puig Roig, a uns 850 metres d’alçada. Desprès de rodejar els mateixos per l’esquerra, girem cap a la dreta per seguir en direcció Oest, progressant per la Tossa de Na Martina. Es tracta d’un terreny complicat, exigent, un vertader paradís per el amants del karst, amb fites disperses i putxets a la esquerra que formen la vessant sud del Puig, que apareix en direcció cap el Nord-Oest. El cucucull del Puig Roig esta precedint per un comellar al que accedim entre un laberint de pedres esmolades i càrritx. D’aquí fins al cim, un conjunt de fites perfectament visibles en porten sense problemes. En poc més de una hora i mitja hem fet el camí des de Es Coll dels Ases. El cel tapat i la llum esmorteïda no conviden a prendre imatges. Un bon dinar, dues fotos per l’arxiu i iniciem la recerca del Pas d’Es Pi. Baixem ràpidament cap el Sudest, en tant que la boira ens encercla poc a poc. El pas hauria de franquejar les parets del Puig per situar-nos prop de les cases de Cosconar. Encara que localitzem un parell de fites, no semblen conduir enlloc. No es veu més enllà de unes dotzenes de metres i no te sentit continuar. Fem un intent per localitzar la Roca Rotja (846 m), prop de la qual s’ubica el Pas de Sa Paret que va ser objecte d’atenció en els mesos d’estiu. En adonem de la futilitat de l’intent (no es veu a deu passes mal comptades) i decidim pujar de nou cap al cim per situar-nos i tornar amb seguretat. Es fa complicat esbrinar la via de tornada, mentre la boira s’aixeca i torna a entrar de tant en tant. Desprès de un parell de enganxades entre Es Jefe i en Guapetón, amb l’ajut d’un petit compàs de tot a 1euro i liderats per Guapetón (qui, si no ??) ens decidim per retornar en tendència cap a l’Est per localitzar els putxets de l’inici de l’ascensió. En baixar un poc, la visibilitat millora i ja albirem el Coll, al que arribem tot seguint l’inici del Torrent del Coll dels Ases. El temps ha empitjorat definitivament i només queda abrigar-se i marcar un bon pas cap a la sortida de la finca. Una aturada per carregar aigua al brollador de les cases i una petita exploració ens entretenen fins arribar al cotxe. La visita al Refugi de Can Amer per prendre alguna cosa calenta dona un bon final a la jornada.