domingo, 26 de mayo de 2013

Volta peculiar e intensa al Puig de Bàlitx

PRIMERA FASE: Des del Port de Sóller, iniciem la ruta clàssica pel camí de s’Illeta. Cercam i trobem la cova de s’Illeta. És una cova petita amb formacions molt interessants. Fem el “pas d’en Barona”, continuem fins a la “cova des Migdia” que també visitem, i fem cim al Puig de Bàlitx.

Descendim pel comellar nord del “Puig de Bàlitx”, brut de vegetació, amb restes molt perduts de camí. En arribar a les proximitats del “Pas de s’Heura”, dos companys abandonen (han d’arribar prest a Palma).

SEGONA FASE: Volem remuntar el torrent de “na Mora” per les seves voreres. Aviat veurem que no és fàcil, ja que presenta massa verticalitat les dues voreres. Potser hauríem de remuntar molt el puig de “na Seca”, però aquesta opció no agrada. Pel coster dret (pujant) encara es veu més difícil.

Decidim sortir perpendicularment per una torrentera ombrívola i molt vertical, però atractiva. Ningú del grup havia estat en aquest punt. Grimpades al 100 %. Es factible. I –sorpresa-  hi ha pedres col·locades i restes de barrobins. La torrentera presenta diversos passos humanitzats (caçadors?). El senyor de sa Torre sentència plàcidament: "En Ramiro no ha estat aquí”.

Assolim la part alta, en un punt entremig del “pas de s’heura” i la “tanca dels bous”. Aquí el lapiaz de molt abundant. Estem a “l’infern”. Ronya. Arribem a la “tanca des bous” amb els braços ensangonats (ensangrentados)  però a gust pel repte superat.

TERCERA FASE: No en tenim prou. Tornem a la ronya: volem trobar un camí que comunica la “tanca des bous” amb el “torrent de na Mora”. El trobem però valdria més esborrar-lo del mapa, ja que està molt perdut i la vegetació ho envaeix tot. La sang als braços torna a rajar amb força. Amb més pena que glòria arribem a Bàlitx d’avall, on fem una bona aturada. Sucs i cerveses faran oblidar les penúries.

QUARTA FASE: Ja més coneguda i fàcil la ruta, passem per la “font roja” i “Bàlitx d’en Mig”, arribem a “Bàlitx d’Amunt”, per agafar la pista que en durà a la “font des Salt”, baixarem a la finca de “sa Coma”, “Can Bardí” (a Sa Figuera) i finalment arribada al Port de Sóller.

Volta llarga, variada i nova en alguns trams.