jueves, 31 de enero de 2008

lunes, 28 de enero de 2008

grisacea matinal con alegrón final




Mientras el Africa Korps de los raconers se hundía en las profundidades de la Fosca, la tropa regular, diezmada por diversos motivos, nos fuimos a Moncaire.

Dia gris, plomizo. Los cuatro presentes en la foto buscamos la repetición de un pequeño racó que hay en el torrente, bastante cerca de la posessió. el cual Xisco V., Juan M. y el abajo firmante descubrimos en septiembre. Como hace unos meses tuvimos que volver a escondernos de los 'amos' hasta llegar al torrente. La roca estaba resbaladiza, y aunque no había peligro de gran trompazo, sí invitaba a torcerse un tobillo en cada paso que dábamos.

Llegamos al racó torrentero, fotos de rigor, y por telepática unanimidad decidimos que, como las nubes no se apartaban y la roca no se secaba, había que pasar al Plan B: regreso al coche y pequeño homenaje en Soller, el delicioso menú de Can Gat. Dit, fet y menjat. No pasará a la historia esta excursión, pero pasamos un buen rato.

PROPIETARIS I DRET DE PAS

A todos aquellos que se creen con la autoridad de cerrar un camino público y que quisieran impedir el disfrute general de todas las miríadas de maravillas sagradas que contiene una montaña, como puede ser la “Mola de Planícia” y limitarlo para ellos únicamente y/o para el ejercicio de sus viles escopetas, les dedico este poema de Joan Alcover, si son capaces de entenderlo, que lo dudo:

Si vols estendre pels amples horitzons de la muntanya
l’esguard contemplatiu,
has de pujar-hi
recorre pam a pam tota la terra
que des del cim dominaràs; atura’t
al comellar, al bosc, guaita la mina,
saluda els nius humans, vulles conèixer
la clapa de verdor si és blat o és ordi,
i així, escorcollant cosa per cosa,
a la comtemplació ton ull prepara.

Con unas preciosas palabras referidas a dicho poema de Joan Alcover, en una dedicatoria que hizo a un excelente libro, el escritor Josep M. Llompart explicó la diferencia entre “ver y contemplar”:
Perquè contemplació vol dir expandiment de l’ànima damunt la cosa contemplada; i per tant, no la simple complaença estètica, ni tampoc la visió només sentimental del món exterior, sinó l’aprofundiment dins ell a la recerca d’una coneixença essencial. Essencial, però gens abstracta, sinó més aviat impregnada del batec humà. Tanmateix, per assolir aquesta coneixença en cal a un altra de prèvia, diguem-ne analítica “escorcollar cosa per cosa”, que consisteix en la vivència, o dient-ho en termes més exacte, la convivència amb ell.

A través, doncs, d’aquest conviure amb les coses i amb la humanitat del món exterior, es produeix aquell expandiment de l’esperit damunt la Naturalesa que és el camí pel qual ascendeix el contemplador a la coneixença essencial i transcendent arran de síntesi.

Todo lo anterior se puede practicar perfectamente en la Mola de Planícia, así como en el resto de la Serra de Tramuntana; el resto de la Isla presenta enormes dificultades, pues está dominado por los comerciantes y especuladores.

La Mola de Planícia es un lugar ideal para que padres y educadores lleven a los más pequeños para iniciarlos en el respeto y amor por la Tierra, mucho mejor que dejarlos frente a una PlayStation; eso creo.

domingo, 27 de enero de 2008

¿QUE ES ESTO ?


Me he encontrado este cartel en el inicio del camino de Banyalbufar al Rafal ( de Planici) . ¿Alguien sabe como esta este tema? ¿Que hace el ayuntamiento de Banyalbufar y el Consell-Govern de Mallorca?
También encontré a un cazador anencéfalo diciendo que no se podia ir por el camino de carro de s´ArboÇar a Planici, (es privado, riesgo de balzos, patapin patapena...).
¿Que es esto?
¡Insurección!

Passetjada per Sa Gubia: Ametllers en flor i Escaladors penjats ...



Un tranquilo paseo entre Raixa y Sa Gubia, para estirar las piernas, fotografiar los almendros en flor, contemplar a los escaladores progresar en las paredes verticales (hasta una docena llego a haber en un momento dado) y recoger los primeros esparragos de la temporada.

miércoles, 23 de enero de 2008

ANCLAJES


Cuanto mas miro los anclajes del pas de sa corda menos confianza me dan.

martes, 22 de enero de 2008

MES CINGLE PI


Vista del cingle desde abajo y desde arriba

Es dificil hacerse una idea de la verticalidad del cingle des Pi y de lo atrevido del sendero que lo salva...hay que verlo ( las fotos no demuestran toda la espectacularidad que tiene).


Estos contrabandistas tenian que tener nervios de acero ( y mucha necesidad) para pasar por aqui.

domingo, 20 de enero de 2008

Es Cingle des Pi - 2ª Part i darrera





L’entrada te una certa dificultat que es superada amb l’ajut d’uns petits esglaons tallats en la pedra esmolada. Ben aviat trobem restes de camí (un boci de marge aquí, unes escaletes per allà, ... ) que ens confirmem que som al lloc correcte. A mida que anem baixant es va obrint poc a poc la perspectiva i tenim ocasió de obtenir una primera imatge de lo que ens queda fins el Cingle. A la esquerra es veu, darrera un coster ple de càrritx, el petit tirany que de forma increïble, constitueix el pas cap el nostre destí. El Morro de Sa Vaca mostra el nas al fons, sobre la mar calma i obscura. Convé recordar que Es Cingle des Pi es considerat un pas de contrabando, utilitzat en etapes passades per facilitar el desembarcament de les mercaderies de forma discreta i el seu transport. Això ens explica el fet de que el caminoi s’hagi creat a partir de l’acció humana (amb només pic, barrobí, santa paciència i talent) que aprofita i connecta la costa amb el comellar del que hem sortit. El seu inici ens dona la resposta al seu nom; sota el caminet de no mes enllà de quatre pams d’ampla, a un parells de metres per sota, un pinet surt de la pedra, penjant d’una timba d’un centenar o mes metres. A partir d’aquí, coneixement, esment, seny de bístia vella, ... i fora manies. Es tracta d’un camí aeri, segur, en el que els amics del GEM han fet passat mes de 30 persones (no sabem quantes varen tornar) i en el que convé aturar-se, per prendre gust del espectacle de una dotzena de sonats enfilats allà a on no hi plou, amb el rerafons d’un dels racons més bonics que es puguin imaginar. Caminem per mitja hora baixant poc a poc, fins que arribem a un lloc a on per un pas amb esglaons, semblant al Pas dels Pescadors de Cala Castell, davallem fins a unes plaques de roca. Ara es tracta d’anar desgrimpant emprant com a referència algunes fites disperses amb sentit cap a l’esquerra per un terreny complicat.

Ocasionalment tenim l’ajut de petites marques tallades en la pedra per qualque bondadosa anima, que ens ajuda i anima en la baixada. Finalment arribem a un xaragall que, una vegada travessat, ens porta cap al peu de la paret rocosa que baixa de forma còmoda fins arribar a una cova ampla i no massa profunda, amagada darrera unes mates de bona mida. Bon secret devien tenir aquí els mestres contrabandistes per amagar el comís (-alijo-). Sense fer-li molt de cas, perllonguam a la recerca del camí cap a Sa Crivella, l’objectiu cobejat.

A uns centenars de metres, problemes; un tall no ens permet seguir vorera de mar. El capità Toni descobreix un pas que, amb certa dificultat ens permet superar-lo, fent una grimpada d’uns deu metres per accedir a una roca llisa inclinada que dona accés a una canal en descens. De nou s’ens barra el pas amb una timba. Son les 13:45 i no podem badar. Per anar 300 metres més enllà de Sa Cova, hem invertit més de mitja hora. Els dos Tonis i en Guapetón inicien una batuda per la part superior del comellar per mirar de trobar pas. Toni Sineve ho intenta un pic i una altre. Ben aviat sentencia; “Convé tornar arrera. El dia es curt i la distància considerable. Hem d’aconseguir mes informació. Un altre dia sortirà.”

Tornem arrera amb sa cua entre ses cames, mastegant fesols. Si ja de cara el passet era complicat, de retirada ens exigeix lo millor. Sort que Sant Antoni i Sant Jaume, sota la direcció de Guapetón, son de la partida. En sortir, ens aturem a la Cova, per tal de que ens fugi es tremolor de ses cames i en Toni Sineve pugui menjar alguna cosa, de tan ocupat com ha estat, anant amunt i avall, ni temps per fer-ho ha tingut ¡¡. En posem en marxa i guanyem alçada, en direcció cap el caminoi del matí. Un agradable sol ens escalfa l’esquena i l’ànima. En menys de 45 minuts tornem a estar just al damunt del pinet i el precipici. Sant Antoni encara te benzina per anar a gaudir de les vistes sobre el Musclo dels Llorers, a l’entrada del comellar.

El grup es trenca; quatre per davant, mitja dotzena mal comptada al mig i tres mes fent de granera. Es el moment per parlar d’allò i de lo altre, d’aprofitar la llum d’un horabaixa esplèndid que ens permet obtenir alguns contrallums miraculosos, amb la lluna sortint per llevant (ben aviat fera es ple, diu en Toni)... Quan aturem al lloc des de, al matí, tinguerem la primera visió del Cingle, tot son sonriures, bromes, mirades càlides, ... Només ens queda desfer el camí fins a Ses Basses i prendre la pista, i fer-ho aviat, donat que la nit i una freda boira insospitada s’ens tiren al damunt just passat el Collet des Vent. Ara marxant, ara corrent, passant gust, arribem als cotxes amb fosca negra.

Al cap d’una estona estic a un cotxe amb els vidres entelats, estibat amb sis persones, travessant una carretera banyada, enmig d’una nit emboirada, amb ses cames de fusta, riu que te riu. Al cap en venen bocins de dues cançons: “Another day on Paradise” i “With a little help from my friends” . No tinc ni idea de per que. Ho sabeu, vosaltres ?


Hora Inici = 09:30 Hora Final= 18:10

Referències
Mascaro-Pasarius, làmina 1
Mapa IGN Son Marc 644-III
Mapa Alpina Tramuntana N20
Itineraris Alternatius (I), Lluis Vallcaneres, Itinerari 19 Ses Basses de MortitxLa Ribera Secreta, Mallorca Vora Mar II, Joan i Vicenç Sastre

FOTOS CINGLE DES PI







tresor de contrabandistes

Cingle d'es Pi






Es Cingle des Pi - 1ª Part





Les grans coses tenen començaments petits. Un comentari del nostre E-amic Miquel Àngel sobre el Pas des Raconers indicant que “...es pot connectar aquest pas amb el del cingle des Pi seguint la vorera de mar, o al manco era possible al maig de 1985, quan es va fer. Això sí, no són indrets per anar amb la padrina...” va activar les mes baixes passions d’en Guapetón. No hi podia donar passada d’un indret del que no tenia noticia. Rondina que rondinaràs, a la fi arriba el dia de fer un intent.
Desprès de replegar Sant Antoni Gloriós i Sant Jaume Poderós, fem camí fins a l’entrada de Mortitx. La pista ens fa passar arran de les vinyes amb el Puig Caragoler de Femenia (921 m) retallat sobre un cel blau. El dia s’endevina esplèndid climatològicament. Bona temperatura, gens de vent i quatre núvols escampats. A bon ritme, seguim la pista de formigó que en continua pujada ens porta fins el Collet des Vent, desprès de superar el petit embassament del Torrent de Ses Comes, la tanca de Lavanor, als peus des Puig de Ses Moles (730 m) que ens guarda el costat esquerra. Per la dreta ens acompanyen les visions majestuoses de les zones de Mortitx, Es Torrent Fondo, Es Rafal d’Ariant, ... Des de el Coll, la pista davalla amb fort pendent per arribar a Ses Basses de Mortitx, passant al costat des Puig de Ses Parades (547 m). Anem a cercar la extraordinària bassa situada en l’extrem sudoest, construïda al costat de una olivera borda i amb una volta feta amb llenyam d’olivera i pedres... una joia de l’arquitectura popular d'autor oblidat. Bon lloc per berenar i planificar la jornada. Toni Sinevé te alguns dubtes, però admet que paga la pena fer un intent.

En dirigim ara cap a l’altre extrem del camp, a on es situa una barrera metàl·lica, anant arran des filferro per evitar la terra banyada i enganxosa. Superada la tanca, en dirigim entre càrritx, acumulacions de pedres i alguns arbres productes de un repoblament, per restes de camí cap a un collet passat el qual s’acaba el caminoi i arribem a un lloc a on podem destriar un precipici a veïnat d’una depressió coberta de vegetació. Ens acostem amb precaució per tal de que, els que no tenen por, tinguin una primera visió des Cingle des Pi. Mirades de cua d’ull, cares remogudes, inspiracions profundes i un pensament comú... Allà hem d'anar ¡¡??

A partir d’aquí sortim cap a la dreta i seguim un enfiloi de fites curosament disposades per els que ens han precedit ( -Gràcies, companys -), que en 15 minuts ens porten a l’inici del Comellar.
Algunes imatges mes a http://s137.photobucket.com/albums/q235/fjsn/20080119CingledesPi/
Hora Inici = 09:30 Hora Final= 18:10
Referències
Mascaro-Pasarius, làmina 1
Mapa IGN Son Marc 644-III
Mapa Alpina Tramuntana N
20 Itineraris Alternatius (I), Lluis Vallcaneres, Itinerari 19 Ses Basses de Mortitx
La Ribera Secreta, Mallorca Vora Mar II, Joan i Vicenç Sastre

jueves, 17 de enero de 2008

PLANICI

Acabo de leer en Diario de Mallora que Medio Ambiente va a comprar Planici.
¡ Ojala sea verdad !
Recemos hermanos : - que la compra de Planici sea una realidad !
- .....

WEBMASTER

Gracias Webmaster por poner esas fotos tan guapas en la cabecera del blog y por cambiarlas periódicamente. También por modificar los fondos, colores, etc...en fin, por intentar que sea todos los dias ilusionante entrar en esta pagina. ¡ Gracias !

sábado, 12 de enero de 2008

efectivament, era molt fácil, pero son bones!!


El motiu, es per recordaros a tots que diumenje 20 de Gener estau convidats a torrar a ca meva, encendrem un bon foguero i trobareu beguda, llepolies i bon rollo. Que ca des cu sa dugui el que mes li agradi per torrar. Una aferrada, tomeu.

Pas de sa corda






Tras la detallada descripción de Guapeton, aqui van más fotos, incluyendo la del duelo de caparruts (sladado con victoria incontestable del caparrut Mut). Gracias a Miquel Calafell por insistir en buscar este paso.

PAS DE SA CORDA




Hoy por fin lo conseguimos !!!!

Hace muchos años que oimos hablar del paso de sa corda. Nadie sabia exactamente donde estaba, solo que era una manera alternativa para ir a s´alcadena.

Hace dos años hicimos una exploración por la base de los acantilados de s´alcadena y llegamos al supuesto pas , pero era muy vertical y no pudimos subirlo...quedo pendiente.

Ayer recibi un sms de Miquel que me decia que tenia información sobre el pas de sa corda y me empezaron a temblar las piernas, habia que intentarlo de nuevo...

Esta mañana , despues de convencer a todos, ya estabamos dispuestos a descubrir el paso o dejarlo por imposible ...(aqui un redoble de tambores por favor...) ( pero empiezas o no con la descripción , pesao !!....ya va , ya va,.)

Desde las cercanias de Son Coco tomamos el camino clásico y subimos a la cima de s´alcadena sin ninguna incidencia digna de mencionar , salvo un viento intenso que nos helaba...

De la cima comenzamos a bajar y muy pronto ya intuimos un comellar de carritx estrecho por donde se supone que llegaremos al paso, una buena referencia es que desde el camino clásico se ve un rotlo de sitja, es hacia esa sitja hacia donde tenemos que ir...la bajada es algo incomoda y empinada pero no tiene especial dificultad, hay algun pequeño escalon en el terreno que nos obliga a destrepar usando algo las manos. Segimos con cuidado hacia abajo con una mezcla de alegria por que se ve que se puede seguir bajando ,y de miedo a que llegue un momento en que aparezca un acantilado imposible de superar.

Llegamos a un punto donde ya se intuye un salto, parece que nuestro gozo se va a quedar en un pozo. Es imposible, no se va a poder...pero Juan se acerca con cuidado y ve que parece que se puede seguir unos metros, todo el terreno esta repleto de matas y carritx y no se ve muy bien donde va a empezar el salto. Con cuidado Juan y Miguel van avanzando , bajan unos 4 metros con cuidado agarrandose al carritx y llegan al borde del salto

Los demas estamos unos metros por detras esperando instrucciones . Mientras Juan estudia el salto, oimos a Miquel : ¡ esta aqui la reunión !!!

Que subidón de alegria !! Estamos en el lugar correcto,... aqui esta el paso...somos buenisimos, extraordinarios,excepcionales, magnificos, virtuosos, admirables, magistrales, superiores, grandiosos, perfectos...ah!, y humildes y modestos...

Iniciamos las maniobras para rapelar este salto de unos diez metros usando una cuerda de 30 m que pasamos a traves de los dos anclajes antiguos que hay ( para algún compañero este será su primer rapel)

Una vez todos abajo, continuamos hacia la derecha por la base de los acantilados, vamos perdiendo algo de altura y llegamos a una pista, seguimos esta pista hasta que se acaba y bajando unos metros sin camino llegaremos a otra pista que tambien seguimos a la derecha durante mas tiempo hasta que termina muy cerca de una pared medianera. Vamos para abajo teniendo la pared a nuestra derecha hasta que llegamos a un portell donde tomamos a la derecha el camino que en diez minutos nos deja en las casas de sa font figuera.

De aqui por pista llegamos al collado entre s´alcadena y el puig de sant miquel ( antes hemos parado a comer, pero por parar ...por que con el éxito conseguido estamos saciados..)Del collado giramos a la izquierda y en quince minutos llegamos a la cima del puig de San Miguel

Volvemos a bajar al collado y, después de una pequeña discusión excursionistica con Juan Miguel , tomamos una pista en la base del puig de San Miguel que supuestamente nos llevará a la posesión de Oli Clar (Juan Miguel jura y perjura..). A los 200 m se acaba la pista, un poco mas y se me rompe el diafragma de tanto reir....

Afortunadamente desde donde se acaba la pista sale un senderillo que a traves de colls de tords nos llevar a Oli Clar ...

Desde Oli Clar en vez de ir por la pista , logramos encontrar el antiguo camino algo perdido que nos lleva al clot d´Almedra y de ahi por la carreterilla llegaremos donde tenemos los coches.

¡ un diez esta excursión !!

viernes, 11 de enero de 2008

Propostes dissabte

I si anam a un altre pas desitjat? Au venga! I si anam al PAS DE SA CORDA?! (Alcadena)
M´han passat certa informació per fer aquest pas de baixada. Ha d´ésser un comellaret bastant estret, que acaba en un bot de devers 10 metres. Au idò, si estau interesats presentar-se amb arnés, i el que tengui, una corda de 20 metres.
Jo, particularment, només dispòs d´aquest dissabte de gener per sortir.
Nos veim demà, per lo que sigui...

domingo, 6 de enero de 2008

sábado, 5 de enero de 2008

PASO Z y PASO Y


Añado croquis aproximado que antes no me va sortir. En rojo el paso Z y en azul el paso Y
Per Santa Lluçia un pas de puça,
per any nou un pas de bou,
pels Reis un pas d’anYellZ
La vista del embalse del Gorg Blau a rebosar nos recibe poco antes de tomar la pista que se inicia en la C710, a la salida del túnel. Pasando discretamente por delante de las casas de Turixant de Dalt, nos conduce a la Font dels Joncs (855 m) a través de un umbrío bosque de encinas. Al salir de su abrigo podemos observar el valle que se extiende hasta Es Coll de S’Escudella (929 m), con el Puig de Ses Vinyes (1108 m) y Sa Serra de Turixant cubriendo nuestro flanco izquierdo. Al otro costado, Sa Agulla d’es Frare (1209 m) destaca en el macizo del Puig Major (1436 m), que se prolonga por la derecha en la Serra de Na Rius. Guapetón ya se relame imaginando la vía que vamos a seguir, evidente y sugerente en la distancia. El día es espléndido y augura lo mejor. Pronto abandonamos el buen camino por la derecha, en el tercer giro que este hace a la izquierda.
El Paso se inicia en un canchal situado en ángulo recto con el camino. Lo identificaremos porque se trata del que llega más alto, con una encina en su lado derecho, a unos diez metros del pico superior. Para alcanzarlo, seguimos adelante por un sendero que sale de la curva que nos conduce, tras atravesar el Torrent de Turixant, hacia una encina solitaria que rodeamos por la izquierda. Desde esta, en un terreno mixto de carritx y piedra suelta, alcanzamos la “rosseguera”. Sineve y JM han decidido subir por unas paredes de tercer nivel situadas a su izquierda. Guapetón descubre una escondida y bella canal a la izquierda del canchal que nos conducirá al nivel superior sin mayores problemas. A partir de ahí, el terreno no perdona. Gana altura con contundencia, llevándonos en diagonal con cierta tendencia a la izquierda. Casi siempre estamos en zonas de sombra, con la piedra mojada y algo resbaladiza. Es ahora cuando la presencia de los “Tres Tenores” se revela fundamental. Liderados ora por Guapetón, ora por Sineve, con JM como explorador, pronto alcanzamos otro deslizadero de piedra que nos conduce a una segunda canal, presidida por un bello Tejo (teix, taxus baccata) empotrado en su pared izquierda. Hay que ir con cuidado, algunas piedras sueltas nos aconsejan compactar el grupo y salir por la derecha a la primera oportunidad. Un breve descanso para contemplar el paisaje que se abre a nuestros pies, que abarca desde Massanella hasta Puig Roig, con el cauce del Torrent des Gorg Blau abriéndose paso hacia S’Entreforc. El terreno esta tapizado de hojas caídas de arce (rotaboc, acer opalus) y olmo (om, ulmus minor). Ya se alcanza a ver la cresta, pero aún queda el último arreón. Las escasas fuerzas de algunos (como un servidor), requieren del empeño del resto. Toni nos deleita con su inacabable repertorio de canciones sobre el eterno femenino ("...que bellos ojos negros tienes, tu no los dejas mirarme ..."). Gracias, Sineve. Guapetón, oliendo la sangre - el final del paso -, progresa con rapidez para salir a la carena, donde localizamos varios montones de piedras que marcan la dirección de Sa Serra de Na Rius, seguramente el acceso al Pas de Sa Pomera Borda. Ciento cincuenta minutos hemos invertido en superar el mítico Paso Z (de lo zarrapastroso, zaherido, zarandeado y zurrado como llegas, y por lo lo zopenco, zote, zoquete y zopo que hay que ser para intentarlo).

Es el momento para disfrutar del paisaje. Una imagen espectacular; las dos bahías del norte de la isla, hasta cuatro torres de defensa (Torre de Lluc, Sa Calobra o d’es Bosc, Sa Mola de Tuent o Can Palou y d’es Forat), las calas de Sa Calobra y Cala Tuent, la gris pared del Morro d’en Pelut, cerrando Sa Coma d’es Ribell… y nos paramos para no dar envidia ¿alguien da más?

Conviene abrigarse para combatir el frío. A buen paso nos dirigimos hacia la cumbre secundaria, con una parada para localizar Es Sostre des Voltor, una brecha sobre Sa Coma d’es Ribell, equipada para descender rapelando. A resguardo del viento, unos metros por debajo del vértice geodésico, se recuperan fuerzas con vistas a la localización y tránsito por el Paso Y. Una buena tarde espera ante nosotros.

Hora Inicio = 9:30 Hora Final 16:30

Referencias
Mascaro-Pasarius, láminas 4
Mapa Alpina Tramontana N
Rutas Escondidas de Mallorca 38 y 39
Me permito añadir un enlace a algunas imagenes más http://s137.photobucket.com/albums/q235/fjsn/20080105PasY_i_Z/

LOS PASOS DEL ABECEDARIO

Bajando el pas Y



Subiendo el paso Z


Vista del paso Y



Hoy hemos subido al Puig Mayor por el paso Z y hemos bajado por el paso Y para seguir con el abecedario que comenzamos hace unos meses con el paso X.

Gracias al croquis que conseguimos en el GEM ( PXp) hoy hemos conseguido realizar unos extraños pasos para subir al Puig Mayor.

El punto de inicio y fin de la ruta es una encina, a partir de ahora con fita incorporada. Iniciamos el ascenso por una canal estrecha de carritx y después recto para arriba por donde dios nos da a entender. No segimos exactamente el croquis que en la parte alta giraba a la izquierda, y seguimos todo tieso hasta la cresta donde nos topamos con las fitas que vienen de la pomera borda, y llegamos asi a la cima.

Comida frugal y bajada en dirección al frare que nos sirve de referencia para buscar el paso Y que esta practicamente en el único punto por donde uno no se despeña. Aproximadament cien metros a la izquierda de la altura del frare.

Bajas con cuidado hasta una repisa amplia que en diagonal izquierda va bajando hasta llegar a encima de la canal estrecha de carritx que subimos al inicio de la ruta