domingo, 22 de marzo de 2015

Torrent de Cosconar o del Cingle d'en Amer

Inici Comellar dels Ullastres
Circ del bot en el tram intermig Torrent de Cosconar
Per completar la jornada decidim anar a dinar a la Font des Poll. Les amenaces de mal temps semblen clarament exagerades i el dia encara es jove. Parlem d’una futura “matada” amb quatre passos, quatre, al Puig Roig, encara en preparació, i després d’una becada reparadora reprenem la pista en direcció a Cosconar (esmentada com alqueria Caxconar de cinc jovades – 1 jovada = 16 quarterades - dins el terme de Muntanyes en el Llibre del Repartiment).

Vista sortida Circ Bot Intermig, possible pas a la dreta ?

Comellar dels Ullastres

Raconer en remull
Uns centenars de metres abans de la cases que ja tenim a la vista sortim per la dreta en direcció a la part alta del Torrent de Cosconar (també conegut com del Cingle d’en Amer). Càrritx que amaga el terra i provoca relliscades i trabucades fins arribar a la llera a on s’inicia la part superior del curs.  L’aigua corre encara però no amb la quantitat suficient per impedir emprar la llera com improvisat tirany. Just en una ocasió el bot es tan complicat que hem de sortir per la dreta i evitar-ho. A banda i banda anem trobant exemplars extraordinaris de ullastre. Alguns mostren marques de foc de qualque llunyà incendi. Temps per recordar les estranyes circumstancies que han suposat el assassinat de la olivera centenària de Mortitx. No sembla tan senzill pegar foc a un tronc d’olivera vell i banyat, no.
Retirada entre la boira al Camí des Burgar
Ara arribarem a un zona més planera en la que la llera del torrent s’eixampla aprofitant uns afloraments rocosos en forma de placa molt peculiars. Per la esquerra tenim el pas que porta a Sa Coqueta al cap damunt dels Cingles de N’Amer.  Pretenem exhaurir les possibilitats de baixada i continuem mentre el torrent s’engorja i estreny de mica en mica. Un bassal ple d’aigua fresca convida a refrescar-se lo que provoca imatges en el límit entre lo risible i allò absurd. I a les imatges em remetré. Ara la cosa es complica. Un salt de gairebé 20 metres supera el material del que disposem. Localitzem una canal inclinada més a la dreta, plena de càrritx que facilita el descens, més senzill del que sembla al inici. Arribats al fons tenim ocasió de gaudir del bell espectacle del circ en el que es situa el bot que hem evitat. Sembla que es podria fer amb un bot nomes, aprofitant una esglaó prou ample situat a mitja alçada. Es molt bonic.
Vista des de Camí des Burgar del Circ Torrent de Cosconar
En continuar el torrent s’estreny fort i els bots no es veuen molt factibles. Tenim a la vista al altre costat la canal de sortida del Pas de Ses Costitxeres, inici del Camí den Benet, però no es veu clar si podrem sortir. Cap a la dreta, Correcamins aposta per una travessia en diagonal cap a un morro que s’endevina. No ho veiem clar i decidim sortit per la esquerra en direcció a un collet. Arribats a aquest tenim la sorpresa de localitzar un conjunt de llosses col·locades, restes d’un antic camí o pas. Just al davant tenim el Pas Elegant que connectar el comellar dels Ullastres amb el Pas de Sa Mata, als peus del Cingles d’en Amer. Enganxem amb el camí del Pas de Sa Mata, cap el que ens dirigim a bon ritme, car el dia s’acurça a passes grosses. Confirmem que hi ha possibilitats de pas des de el Torrent de Lluc amb el Morro que Correcamins ha senyalat. Deures pendents per tant.

Ull del Cingle des Voltor
Retirada pel Camí des Burgar amb la boira entrant i sortint jugant a agafar i amagar amb les roques de Sa Penya Rotja i la Serra de Ses Farines. El forat del Cingle des Voltor ens fa el ullet de tant en tant fent befa del nostre cansament.