domingo, 25 de noviembre de 2007

Coma Calenta, Mola de S'Esclop i Coma Clova (primera part)

El deu de la pluja, Tlaloc, ens porta cap a les muntanyes d’Andratx. Partint de la barriada de Sa Coma, situada sobre la carretera que comunica amb Es Capdellà, agafam a l’esquerra el ben indicat Cami de Ses Penyes. Aquesta carretereta transita per la dreta de la Serra de Son Ensenyat, fins que comença a acompanyar al Torrent de Sa Coma. En el punt en que el Torrent pasa per baix de la Carretera, la Coma s’estreny i pica per amunt. Al fons ja podem destriar el massis del Penyal d’en Rico (541 m). Som a la Coma Calenta. Entre horts plens de tarongers, llimoners, caquiers, magraners, condonyers, …que ens fan oblidar l’infamant asfalt, arribam a un punt en que el Cami fa un gir brusc a la dreta, deixant a la esquerra el Puig de Ses Dones (371 m). Seguim encara uns centenars de metres fins que la carretera gira de nou cap a l’esquerra. En aquest punt arranca una pista de terra que ben aviat es transforma es un cami fet de ciment que pica fort per amunt. La seguim fins que s’acava davant una barrera. Es el moment d’abandonar el cami per la dreta, tot seguint una tanca de filferro que ens porta fins a una tipica barrera mallorquina (feta amb un somier) que dona accès al cami que ens porta, amb l’imatge extraòrdinaria del Penyal a la esquerra, fins a les rodalies del Coll. Per una pista de terra feta malbé per alguna excavadora, ens dirigim cap el Coll de Sa Coma Clova (379 m). Una sólida tanca sense botador ens dona la benvinguda a S’Alqueria. En el mateix coll hi podem trobar un dipòsit d’aigua, des de on neixen dos camins. Agafam el de l’esquerra, que s’inicia a una bonica barrera de fusta amb l’indicació “Cerrar la Puerta - Animales Sueltos”. A poc metres, trobem a l’esquerra una pica de pedra plena d’aigua. Excel·lent lloc per berenar.

L’amic de Tlaloc, Ehécatl (deu del vent) ens porta el mal temps amb fortes bufades de tramuntana. Iniciem una desfilada inprovisada de moda muntanyenca just a temps. L’aigua ens atrapa mentres anem pujant cap a la carena del Penyal d’en Rico, tot seguint un tirany que parteix de la pista principal, a l’esquerra de la pica. El camí es magnific. Guanya alçada de forma pausada i sostinguda, oferint excel·lents vistes sobre tota la costa andritxola i calvianera (Santa Ponça, Camp de Mar, Sa Mola, …) A la zona superior l’espai s’obre en les Planes d’en Verd. El caminoi travessa la zona i segueix amb direcció nord a la part dreta d’una petita serra que ens separa del Plà de S’Evangelica. El terreny esdeve rocòs i relliscòs. Un parell de baticulades fan extremar les precaucions. En arribar a les restes d’un rotlo de sitja retroben restes de camí que ens porten cap a la dreta, per un comellar que ens permet gaudir de la primera visió sense obstacles de Sa Mola de S’Esclop (928 m). Ha deixat de ploure i una aturada per llevar-se roba enmig d’un comellar, fa que ens fitxem en els plegaments dels sediments que formen part de les parets de Sa Coma Clova, que es situa a la nostra dreta. Una gruixada tuberia de plàstic negre ens acompanya fins a Sa Tanca d’es Bous, a on a l’ull del Torrent de S’Alqueria trobem un petit pou associat a un abeurador i una petita mina que dona servei a un altre abeurador situat per sota. Guiats per l’incansable Senyor de Sa Torre, tirant per amunt, desprès d’una visita a un curiòs sistema per contar besties. Ben aviat arribem a una pista que ens condueix a Ses Alquerioles.
Algunes imatges mes a http://s137.photobucket.com/albums/q235/fjsn/20071124SaComaClova/