domingo, 16 de noviembre de 2008

Es Rutló de Massanella

Amb una grisor que presagia fred i pluja iniciem el camí als voltants de les Cases de Massanella per el Camí de S’Arreplegada, que ens portarà en primera instància a Can Bajoca a on farem un primer tast de seu hort ple de caquis que ens reconforten amb dolçor. Una visita a l’antiga tafona i ... cames una altre vegada en marxa. El terreny pica poc a poc per amunt fins arribar a l’Estret que ens rebrà amb la musica del bot d’aigua de la Canaleta de Massanella. Un poc mes endavant a l’esquerra podem contemplar l’inici del camí que permet accedir a la Canaleta per fer-hi el manteniment. El fred ens recomana no aturar a les Cases des Bosc, continuant per el Camí des Comellar des Bosc per, al primer desviament a l’esquerra desprès de creuar el jaç del torrent, aturar-nos per fer un mos.
Es Senyor de Sa Torre ens mostrà el nostre inicial destí, la torre impressionant des Rutló (813 m), que s’obre pas sobre el cel gris. Seguin aquest caminoi, que aviat es perd, i amb la guia de Es Senyor i en Sebastià anem guanyant alçada seguint un enfiloi de fites que fan mes senzill el trànsit per aquest bosc d’alzines brut i oblidat. En poc menys de mitja hora arribem a una fonteta, batejada per la Senyora de Sa Torre amb un descriptiu nom que obviarem per discreció, amb l’ull sota una roca, molt semblant a la Font Nova, situada en el comellar que es pot endevinar a la nostra dreta. La senda continua picant per amunt, sense rastres de camí clar, fins arribar a una primera sitja molt deteriorada. A partir d’ara tindrem que anar enllaçant una sitja rera altra fins arribar al costat dret del pilar que forma Es Rutló a on trobarem una sitja enorme al peu d’unes impressionant alzines. Ens dirigim cap el peu de la Torre a on haurem d’enfilar-mos per un pas de segona superior, amb el que s’ha d’anar en compte. Arribats al seu final, deixem les motxilles ens abriguem bé per protegir-nos del vent gelat i una vegada superat un altre pas exposat, accedir al cap cucurull des Rutló. Des de ací tenim una vista privilegiada damunt Es Comellar des Bosc i tota Sa Carena des Puig de Sa Fita (894 m) fins al Puig de N’Alí (1038 m). Al nostres peus s’obre S’Aladernar i a la dreta podem destriar la penya des Puig des Castellot des Rafal (903 m), a on tenim intenció d’arribar. A partir d’ara la referència es dirigir-nos al Es Puig de Ses Bassetes seguint un reguitzell de fites que marquen un camí mig esvaït que ens porta per una terreny ple de afilades roques fins arribar a un rotló de sitja als peus d’un gran pi, moment en el que localitzem un camí que ens porta cap el final d’una coma de bones dimensions. El color fosc de la pedra i l’ambient fresc i poc amigable es trenca amb l’ocasional explosió de color de petites figueres i rotabocs de colors ocres brillants i grocs llampants. Arribats a la coma, tirem per amunt per guanyar altura fins localitzar un possible tirany que ens porta en la direcció del Puig de Ses Bassetes, a l’esquerra. A la hora de mirar endarrera podem identificar la zona propera a Sa Font de S’Avenc, a la banda baixa del Puig de Massanella.
Es el moment de progressar amb cura. Hem arribat a l’alçada de la boira que protegeix els cims i la roca esta banyada i relliscosa. La vegetació es limita a velles alzines d’ampla soca i breu tronc que lluiten per sobreviure entre les roques esmolades. Ja no hi ha mes camí que aquell que el que marcaran els nostres passos amb una visibilitat limitada a un tir de pedra. Tenim temps per admirar una extraordinària i centenària alzina de tres soques que, de ben segur, seria un excel·lent punt per dinar... si la climatologia fos favorable. Un petit esforç mes i ... ja hem arribat a la carena del Puig de Ses Bassetes, que hem deixat lleugerament a la dreta. Hem invertit poc més d’hora i mitja des de Es Rutló. La visibilitat es inexistent i només intuim la nostra posició. Encara que ja hi alguns que tenen gana, sembla adient intentar arribar a lloc mes confortable on vegem que ens durem a la boca. Resseguint la carena en direcció a l’esquerra, iniciem la baixada per un terreny fàcil i sense complicacions. Poc temps mes tard, localitzem una petita paret que barra el pas a un comellar que ens portaria fins a Sa Font des Prat. Seguim per la seva esquerra per trobar en alguns minuts una paret cabrera que seguim de nou per la esquerra, per anar perdent alçada ràpidament. El terra es moll i les roques llenegadisses ens conviden a extremar la prudència. No hi ha camí i un seguit de desgrimpades i baixades per roquissam ens porten fins a un replà conegut amb el nom de Es Cisternó, tancat per un costat amb una paret de bona mida. Des de aquesta podem destriar el Coll des Puig des Castellot des Rafal, un boci de Sa Canaleta de Massanella, la vall des Torrent des Corral Fals i Tossals Verts tapats per els núvols. Una estirada més i ja som al Coll. Son vora les tres de l’horabaixa i, com som senyors, toca dinar. Mentre compartim els queviures tenim ocasió de repassar les aventures al Pirineu d’en Joan i somiar futures sortides. Un pi situat al ben mig del Coll ens ha cridat l’atenció. Dos protectors ceràmics enganxats al seu tronc, i unes restes de filferro ha despertat la curiositat. Es tracta d’una antiga línia per conduir electricitat ? Tal volta es tracta de les restes del telègraf ? D’on venia ? Cap a on anava ?
La temperatura ha baixat i ens convida a fer via i posar-nos en marxa. L’ànima de Costitx pensa (i no es l’única) que val la pena baixar fins a la canaleta per seguir-la i donar tota la volta al Puig seguint el seu traçat centenari. Dit i fet, cap allà anem per arribar en pocs minuts a aquesta obra mestra de l’enginyeria hidràulica popular en un descens que ens permet descobrir i admirar unes sitjes ensenyorides per el verd llampant de la melsa. Hem sortit un poc desprès del forat que permet que l’aigua superi un esperó rocós. El sol ha sortit i en una aturada per ficar roba a la motxilla, podem gaudir de una visió sobre el Puig des Corral Fals, alhora que identifiquem, mig amagada a l’alzinar, l’entrada a la Cova dels Morts. Tira-tira arribem al collet a on el camí que porta a Ses Cases des Bosc s’inicia al costat esquerra de la canaleta i que ens separa de la mateixa fins retrobar-la a S’Estret. En Sebastià comença a trobar Carlets fins arribar-ne a omplir una bossa de bona mida. En la llarga baixada localitzem algunes indicacions pintades en color blau cel fetes per el grup d’excursionisme del Foment del Turisme fa mes de 40 anys¡¡¡ Arribats a Ses Cases des Bosc iniciem a ritme viu la tornada. El cel s’ha estirat i el sol ens escalfa l’esquena per treure el fred del nostres cansats ossos. Una visita ràpida al Portal de Ses Cases de Massanella (tancades) marca el final de la jornada, desprès de que un parell de peres es “despistin” d’un hort veïnat.

Hora Inici = 08:50 Hora Final = 17:00 (efectiu, 7 hores i 30 minuts)