domingo, 2 de enero de 2011

Port de Fornalutx, Morro de na Mora i pas (innominat)






Aquí teniu el meu regal de reis.

El passat dilluns dia 27 vaig anar amb la meva dona d´exploració. Vàrem sortir tard de Palma, però així i tot va ésser una sortida ben profitosa, encara que per falta de temps varen quedar unes « cosetes per un altre dia.

Començam a caminar des del Port de Soller, i feim el camí clàssic cap al torrent de Na Mora (camí de s´Illeta). En ésser al torrent (cala Ferrera), feim el Mal Pas , així anomenat per en Vallcaneras, com si volguessim voltar la torre de Na Seca, pas ja transitat altres vegades, però aquí comença lo nou.

Vull baixar fins l´extrem del Port de Fornalutx, arran de mar. Es destria una gran fita en aquella punta, però havíem pensat algunes vegades que l´havíen colocada pujant des de la mar. No sembla fácil arribar-hi perquè es veuen unes parets llises. Però vet aquí com en Bergant treu el seu esperit explorador, i pens i dic a la meva parella que haurem d´anar fins allà enfora (tall d´una cresta), perqùe tal vegada ens durem una grata sorpresa o una decepció. Caminam per terreny “raconer”, però hi ha moments que trepitjam lo que pareixen pedres colocades, i això ens dona confiança. Arribam al lloc previst i veig una posible baixada. Una baixada que ens pot dur fins a la fita desitjada. Una baixada vertical, desconeguda. Començ a desgrimpar, i en això me duc la gran alegria. Hi ha marques de l´acció del barrobi. He trobat un pas!!!!!Per a què servia aquest pas ? Supós que la mateixa resposta de sempre: contraban.

Després de la desgrimpada el pas me du a voltar un esperonet i veig unes altres pedres colocades. La meva dona em seguéix ara més confiada, i arribam a la punta on es troba la fita. Un altre èxit d´en Bergant. Tenim una panoràmica inèdita de la desembocadura del torrent de na Mora. Divisam les cordes fitxes que es troben en el penyassegat que du al pas des forat. Corresponen a la tercera opció de sortir del torrent com diu en M. Trias en el seu llibre de torrents, opció que no recomana la prudència. Impresionant ! A la tornada deixaré tres o quatre fites .

10 comentarios:

guapeton dijo...

Un 10 te mereces fenómeno!!
Ya nos llevarás.
Por ahí ,según el dueño de Balitx, se puede ir al "bufador"...

Bergant dijo...

Pues sí señor! Ahí estuve observando el bufador. Había un poquito de mala mar y nos percatamos de un bufador ignorando su existencia. Mi mujer realizó un pequeño video del bufador. Con temporal aquello ha de ser espectacular. Un lugar para que Correcamins lleve su equipo completo.

Correcamins dijo...

Enhorabona Miquel.

Este 2011 que ha comenzado me da la impresión de que será igualmente tan intenso como el pasado 2010.

Simplemente, hay “mucho que hacer y descubrir”.

Moltes rapinyades i suors.

Ya estamos deseando ir a este punto y contemplar este lugar tan espectacular, extremo del término de Fornalutx.

Emilio Alonso Sarmiento dijo...

Miquel, eres un campeón como la copa de un pino. Mi más entusiasta enhorabuena.
Un abrazo,

Bergant dijo...

Gracis Xisco i Emilio.
Espero seguir dando "alegrias" este 2011.

pmmp dijo...

Ets un trescador de racons incansable Miquel. Enhorabona per sa troballa i moltes gràcies per compartirla.

Que aquest 2011 ens depari a tots agradables sorpreses a la muntanya.

Illes-Puig dijo...
Este comentario ha sido eliminado por el autor.
PaQ dijo...

Hola! Enhorabuena por el paso. Cuando se desciende el torrent de Na Móra, si se salta al mar a unos 100 metros nadando hacia el mar, a mano derecha, se puede salir del agua por el acantilado. Solemos ir a pegar un salto al mar antes de iniciar la remontada del torrente. Hay una de las fotos que parece tomada desde ahí. Creeis que sería posible volver a Balitx d´Avall saliendo del mar por ahí y subiendo por el paso que describes?

Un saludo

Bergant dijo...

Gràcies Pedro. Amem si coincidim algún dia.
Y para PaQ, decirte que eres la segunda persona que oigo decir que haceis el torrente, nadais un poco, salís en la punta donde estuve yo, y os volveis a meter en el agua para remontar el torrente. Yo no me fije por donde se puede salir del agua, la próxima lo miraré con detenimiento.
Cierto es que si uno sale del agua y no sabe si hay paso, pensará que no puede remontar esas paredes, ya que desde abajo no se ve nada claro por donde está el paso que hice con mi pareja. Si te pones a explorar un poco supongo que lo encontrarías. Ahora mismo no hay fitas que te indiquen el paso en la parte baja. Después del paso se trata de ir hasta el paso que da a la cala ferrera. Si no conoces este paso, te aconsejo que lo hagas al revés algún dia. Se realiza para ir desde el torrente a la torre de na seca. Desde este punto a Bàlitx d´Avall? Lo dicho, yo lo hice una vez en el 99, de bajada, y el terreno era malo, pero si, puedes hacer desde la cala ferrera hasta Bàlitx.
Espero haya servido para contestar a tu pregunta.

pmmp dijo...

Jo el veig un pas molt utilitzable per sortir des Torrent de Na Mora si la mar no està molt moguda. Ens deixaria a Cala Ferrera i des d'alla cap a Balitx d'Amunt pes pas de s'Heura o per na Cordellina cap es Port de Soller.

Lo seu com comentes es millor fer-lo en es sentit que ho vares fer tut.