lunes, 3 de enero de 2011

Reflexions d´un pas.

Marcat en negreta l´acció del barrobí


Pedres colocades

Una vegada trobat aquest pas i de meravellarme de la tenacitat dels nostres avantpassats. Quan pensam que ho sabem tot de la serra i seguim trobant coses noves, hem de repetir que cap metre quadrat està sense explorar.

Jo no som ningú per donar-li nom a aquest pas. Abans estàn els pagesos de la contrada, els toponomistes, els primers exploradors de la Serra, però vull fer una petita reflexió:

En el llibre de Lluis Vallcaneres, 20 itineraris II, a l´itinerari 7, baixant de la torre de Na Seca cap al torrent de Na Mora, en el pas d´accés al torrent diu:” creim que es tracta del Mal Pas,......, però es aquest un punt que no podem afirmar”.Idò jo aquí dic, aquest pas de sortida al torrent no es tan mal de fer. No podría ser que el Mal Pas fos aquest de contrabando? Després està la ubicació del nom (Mal Pas) en els mapes. I es aquí quan s´embulla més la cosa. El topònim el situen a segons quins mapes entre la cala ferrera i Bàlitx d´Avall, i he de dir que una vegada ( en el 99), baixant des de Bàlitx d´Avall fins a cala ferrera vaig travessar un coster infernal . No he tornat.

Agriaría una opinió, una aclaració...

2 comentarios:

FTer dijo...

Enhorabona Bergant!!! Feliz año nuevo. Siempre descubriendo cosas nuevas, o más bien caidas en el olvido. Cierto que no deja de sorprender esa Serra de Tramuntana donde en el lugar más inesperado se hallan indicios de actividad humana que disparan nuestra imaginación.

Vallcaneras nombra como Mal Pas a la canal que permite salir del torrente de Na Mora hacia sa Seca. También dice que tiene dudas que sea eso verdaderamente. Cierto que no es un paso tan malo como sugiere el nombre.

Por otra parte los hermanos Sastre en su libro situan dicho Mal Pas en el recorrido desde Balitx d'Avall hasta la desembocadura. Ese terreno infernal al que haces referencia. Su descripción, escribo de memoria, pasa por una rota bastante elevada sobre el torrente y evita un llisar. El Mal Pas según su croquis está en algún punto entre la rota y el torrente.

También puede ser que tu idea sea acertada y el nombre se aplicase a ese paso de contrabando que encontraste. Paso, que por su propia naturaleza tenía que ser discreto, y por tanto conocido por pocos. El topónimo puede haber quedado por la zona pero sin saber muy bien donde ubicarlo.

Saludos.

Bergant dijo...

Muy bien Patxi. Me gusta eso de caídas en el olvido (para la mayoría). Para eso tenemos internet, aunque es posible que a alguien no le puedan gustar estas publicaciones públicas.
A ver si conseguimos que alguien nos pueda confirmar la ubicación exacta del topónimo.
Molts d´anys.