domingo, 16 de septiembre de 2012

Pas den Topal, Pas de N'Aina i Serreta d'Alfabia

Visió Port de Sóller i part central Tramuntana
 Serra d'Alfabia des de immediacions de S'Esquerda
 Puig de S'Aritjar. A 30 metres de la caseta es va estavellar el DC 3
 Marques vermelles en la baixada del Pas
 Font des Verger i el seu safereig. Un oasi emmig de un dia de calor.
Entrada a Alfàbia

Trobada a La Font de La Reina per sortir a la propera corba per un portell de barrerons metàl·lics. Progressió seguint una successió de fites, les indicacions dels tracks del GPS i, la més fiable, la memòria de la primera pujada cap el Pas den Topal el passat agost.  Terreny costerut que guanya alçada de forma increïble, mentre sentim el tremolor de la marxa el tren de Sóller i la vila es desperta en aquest dematí fresquet. El pas es situa en una placa de pedra molt esmicolada i en la cal posar-hi esment. La part final ens permet gaudir d’una berenada amb la ferradura del port emmarcant el paisatge. Tot seguint les indicacions ens dirigim cap a occident seguint el cingle per la seva part superior. Ben aviat arribem a una fita que marca el anomenat Pas de N’Aina, del que hem tingut informació per els companys de doblevuit. En Guapetón i Es Jefe baixen fins al seu inici per constatar l’existència d’un parell de marges que donen natura a aquesta via de comunicació. Ara sortim en direcció cap el camí del Pla de S’Aljub que assolim a veïnat de la Tanca de Corrons. Ara seguim per una estona l’asfalt fins sortir-nos per marcar una “directissima” cap a les instal·lacions de Alfàbia. Fem una visita al Puig de S’Aritjar (982 m) a on es situen les antenes més antigues i en les que existeixen les restes d’un accident aeri que es va produir l’any 1959 en el que es va estavellar un DC 3 austríac, segons noticia que el nostre dibuixant de capçalera ha tingut ocasió de conèixer.  Un forestal que esta destinat a la caseta que hi ha, ens dona indicacions de la situació de lo que queda, res més que un boci de ala i restes del motor, al costat de Sóller.

Ara comencem a baixar per el Pas des Mart en direcció aparent cap als Penyal d’Honor. Ben aviat decidim seguir un seguit de fites i fletxetes vermelles cap a la dreta. En un vertiginós descens pel mig de boscos d’alzines, ranxos de carboners i camins oblidats i tapats per la malesa fins interceptar la part final del Camí des Través. Aquí es decideix fer un intent de assolir la Serreta d’Alfabia.  Arribats prop de S’Esquerda (639 m) agafem el rost per amunt per anar a pegar a un coll que ens situa en un ample replà farcit de antics camins que enllacen sitges, ranxos i basses. Progressem fins al cap cucurull del Puig de Sa Mel (621 m). La intenció inicial era fer tota la Serreta però la forta calor i les dubtes aconsellen baixar cap a la vall que forma el Torrent des Verger. Allà visitem la Font des Verger que alimenta un conjunt d’antics horts i olivars que anem visitant en la baixada per el camí que segueix fins desembocar prop del Penyal de Sa Cuixera a les immediacions de Alfàbia.

Volta interessant, de nivell i que ens ha permès combinar un conjunt de elements coneguts amb altres encara per explorar i que tenen l’avantatge de permetre una arrancada suau de la temporada. Total i absolutament recomanable.

Els dos mestres del GPS penjaran ben aviat el “track” o com diríem els antics, les tresques.